خانهسلامتیدرمان آفتاب سوختگی در خانه

درمان آفتاب سوختگی در خانه

درصورتی که شما بدون داشتن لباس و محافظ پوست مناسب  مدت زمان زیادی را در مقابل نور خورشید سپری کنید پوست شما ممکن است دچار آفتاب سوختگی شود. راهکار های متعددی برای درمان آفتاب سوختگی وجود دارد ولی مهمترین عمل برای کمک به بهبودی و تسکین خارش پوست ناشی از آفتاب سوختگیو درمان آفتاب سوختگی، این نکته است که در سریع ترین زمان ممکن شروع به درمان و محافظت از پوست کنید.  اولین عملی که باید انجام دهید خارج شدن از زیر نور آفتاب  و رفتن به فضای بسته است تا نور آفتاب بیشتر روی پوست شما تاثیر نگذارد.

هنگامی که در داخل خانه هستید با رعایت نکات زیر که توسط متخصصین پوست معرفی شده می توانید به کاهش درد و خارش ناشی  از آفتاب سوختگی و همچنین درمان آفتاب سوختگی پوست خود کمک کنید.

1.  دوش گرفتن و حمام کردن با آب خنک به تعداد زیاد برای کمک به تسکین درد بسیار موثر می باشد. بعد از اینکه از حمام خارج شدید پوست بدن خود را به آرامی خشک کنید اما سعی کنید مقداری از آب روی پوست شما باقی بماند و پوستتان مرطوب بماند. سپس مقداری مرطوب کننده روی پوست خود بمالید. این عمل باعث کاهش خشکی پوست شما میشود و در درمان آفتاب سوختگی بسیار موثر می باشد.
    دوش سرد برای درمان آفتاب سوختگی
    دوش سرد برای درمان آفتاب سوختگی بسیار موثر است و درد را تسکین می دهد.

2. از مرطوب کننده ای که حاوی آلوئه ورا یا سویا می باشد برای کمک به بهبود نقاط آفتاب سوخته ی پوست خود استفاده کنید.همچنین اگر در ناحیه خاصی از پوست خود احساس درد و ناراحتی بیشتری می کنید می توانید از پماد هیدروکورتیزون که یک پماد مرطوب کننده و ضدالتهاب است، استفاده کنید. این پماد را می توانید بدون نسخه از داروخانه ها تهیه بفرمایید. برای درمان آفتاب سوختگی پوست از محصولاتی مانند بنزوکائین استفاده نکنید زیرا ممکن است باعث تحریک پوست یا واکنش های آلرژیک از پوست شما بشود.
    آلوئه ورا برای درمان آفتاب سوختگی
    آلوئه ورا باعث تسکین و مرطوب شدن پوست می شود

3. با استفاده از ایبوبروفن یا آسپرین می توانید به کاهش تورم، درد و قرمزی پوست خود کمک کنید. این نکته را به دلیل عوارضی که دارو های شیمیایی با خود دارند ترجیحا فقط در صورتی که پوست شما دارای درد یا تورم زیاد است استفاده کنید.
    آسپرین برای درمان آفتاب سوختگی
    آسپرین و ایبوبروفن برای کاهش التهاب و قرمزی پوست

4. مقدار زیادی آب بنوشید. آفتاب سوختگی باعث می شود که آب بدن به سطح پوست منتقل شود و آب کمتری به بقیه نقاط بدن شما برسد. مصرف زیاد آب در زمان آفتاب سوختگی باعث جلوگیری از کم آبی بدن شما و همچنین تسریع روند بهبود پوست شما می شود.
    نوشیدن آب برای درمان آفتاب سوختگی
    نوشیدن آب در زمان آفتاب سوختگی پوست باعث جلوگیری از کم آبی بدن می شود.

5.  اگر پوست شما در زمان آفتاب سوختگی دچار تاول شد. اجازه دهید تاول ها التیام یابند. تاول زدن به این معنا می باشد که پوست شما دچار آفتاب سوختگی درجه دوم می باشد.  شما مطلقا نباید تاول های پوست خود را بترکانید. زیرا این تاول ها باعث بهبود پوست شما و محافظت از بدن شما در مقابل عفونت می شود.
    تاول آفتاب سوختگی
    هرگز به تاول ایجاد شده آفتاب سوختگی فشار نیاورید.
  6.  در زمان بهبودی نقاط آفتاب سوخته ی پوستتان از مراقبت های اضافه نیز استفاده کنید. زمانی که در معرض نور خورشید قرار می گیرید از لباس های استفاده کنید که پوست شما (مخصوصا نقاط آفتاب سوخته) را می پوشاند. ترجیحا از لباس هایی نخی استفاده کنید که نور از میان آن عبور نکند.

آفتاب سوختگی نتیجه ی در قرار گرفتن زیاد پوست در برابر اشعه ماورای بنفش (UV)  می باشد. با این که آفتاب سوختگی یک مشکل و شرایط موقت به نظر می آید اما می تواند باعث آسیب طولانی مدت به پوست مانند افزایش خطر ابتلای فرد به سرطان پوست شود. با استفاده از ویدیو زیر می توانید نکاتی که در بالا گفته شده را به صورت عملی مشاهده بفرمایید:

امتیاز به این مقاله
نویسنده